субота, 1 квітня 2017 р.

опис системи роботи вчителя фізики і математики

Магдалинівська районна державна адміністрація
Топчинська ЗОШ І-ІІІ ступенів










Опис системи роботи
вчителя фізики і математики
 Смоляк Марії Петрівни








2017
с. Топчине




Вивчаючи систему роботи вчителя фізики і математики Смоляк Марії Петрівни було відвідано _ уроків та позакласних заходів.
Смоляк Марія Петрівна, вчитель фізики і математики Топчинської загальноосвітньої школи І і ІІІ ступенів, освіта вища (Івано-Франківський ДПІ), педагогічний стаж роботи – 31 рік, кваліфікаційна категорія - спеціаліст вищої категорії, працює за фахом.
Марія Петрівна досконало володіє навчальним матеріалом та методикою викладання фізики і математики. Забезпечує умови для якісного засвоєння учнями освітніх програм на рівні державних вимог. Формує в учнів пізнавальні потреби, відповідальне ставлення до навчання. З метою розвитку творчих здібностей учнів використовує інформаційно-комунікаційні технології на своїх уроках. Впроваджує в навчальний процес рівневу диференціацію. Постійно підвищує свій фаховий рівень, вивчає і впроваджує в практику своєї роботи передовий педагогічний досвід. Творчо застосовує різні форми, методи та методичні прийоми в навчальному процесі. Зокрема практикує метод проблемного навчання, нестандартні заняття, опорні схеми при узагальненні вивчення матеріалу, дидактичні ігри, використання інтерактивних технологій. Створює умови для формування творчих здібностей, креативного розвитку  інноваційної особистості. Використовує різні форми роботи по активізації пізнавальної діяльності учнів, розвитку унікальності та індивідуальності школярів.
Марія Петрівна усвідомила, що одним із пріоритетних напрямків вдосконалення навчання в школі є його інформатизація. Ефективність процесу навчання з використанням нових інформаційних технологій навчання у Марії Петрівни забезпечується раціональним досягненням дидактичної мети.
Вже багато років Марія Петрівна працює над питанням «Створення проблемних ситуацій  на уроках фізики», так як вважає, що створенням проблемних ситуацій на уроках, у ході навчання учнів фізики і математики сприяє розвитку інноваційної особистості. Марія Петрівна постійно вчить своїх учнів продуктивно і креативно мислити, надає їм можливості самостійно здобувати знання, висувати різні припущення, здогадки, перевіряти їх і шукати таким чином найбільш раціональні розв’язки навчальних проблем.  
Створені проблемні ситуації на уроках допомагають розібратися в труднощах, що виникають в процесі вивчення предмету, уникати стресових ситуацій, дають можливість розвивати внутрішню свободу учнів, організовувати самостійне розв'язування задач і вправ, і дозволяють вчителеві спостерігати та контролювати якісний стан навчання.
Навчальний процес орієнтований на особистість учня. Враховує його індивідуальні особливості та здібності і передбачає, що:
- в центрі навчального процесу знаходиться учень, його пізнавальна і творча діяльність;
- відповідальність за успіх навчальної діяльності переважно учні беруть на себе;
- головна мета такого навчання — розвиток інтелектуальних і творчих здібностей учнів, усвідомлення ними моральних цінностей, що згодом дозволить їм стати здатними до самореалізації, самостійного мислення, адекватної самооцінки, прийняття важливих рішень; вміння працювати над розв'язуванням важливих проблем як самостійно, так і в групі;
- навчальна діяльність учнів має сприяти розвитку креативного та творчого мислення та соціалізації особистості учня в суспільстві.
Наприклад проблемна ситуація створюється одним вдалим запитанням: «Чому гострі предмети колючі?» (Тема: Тиск, 7 клас)«Чи правильний вислів: Шуба гріє» (тема: Теплопровідність, 8 клас), «чи існує життя у Всесвіті?» (астрономія 11, тема: Життя у Всесвіті). Розв’язування цих проблемних ситуацій відбувається в ході пошуково-евристичної бесіди, де вчителька вміло керує процесом. На уроці у 8 і 9 класі «Складання електричного кола та вимірювання сили струму в ньому» Марія Петрівна влучно використовує частково-пошуковий метод проблемного навчання, учні вчаться користуватися амперметром і вмикаючи його в різні частини кола, та фіксуючи кожен раз покази, роблять висновок, що сила струму в колі без розгалуження однакова в будь-якій точці, а це означає, що амперметр можна включати в будь-яка ділянку кола. Протиставлення різних концепцій і теорій, що історично склалися в науці, ви членування суперечностей, які виникали при з’ясуванні за їх допомогою фізичної суті того чи іншого явища природи або його закономірності – дійовий спосіб вчительки для створення проблемної ситуації: «Відкриття явища електромагнітної індукції (11 клас), корпускулярно-хвильовий дуалізм» (11 клас), «Основи спеціальної теорії відносності» (10 клас)
Проведення найпростіших експериментів та дослідження моделей при вивченні тих чи інших питань теорії мають особливу цінність у розвитку творчих здібностей учнів та у здійсненні інтеграції навчально-виховного процесу з наукою і практикою. На своїх уроках Марія Петрівна широко використовує презентації. Використання цих презентацій (показ слайдів) на уроках фізики і математики дає можливість ефективно використовувати комп'ютер, привчити учнів до самостійної дослідницької діяльності під час розв'язування практично-спрямованих завдань. У вигляді презентацій учні роблять короткі повідомлення: біографії вчених та історію їх відкриттів. (Александро Вольта, Альберта Ейнштейна, Георга Ома та інше). За допомогою презентацій вчитель проводить фізичні диктанти (розв’язування задач з теми: Робота та енергія, 7 клас).
Коли учитель і учні розробляють свій проект (створюють презентацію), завдання і діяльність учнів сплановані так, щоб процес навчання був спрямований на зміни у розумовій діяльності учня. Для Марії Петрівни важливо формувати не просто мислення, а навички креативного мислення високого рівня.
Практична значимість досвіду полягає в тому, що для вчителя важливо зацікавити навчальною роботою всіх учнів, навчити їх самостійно здобувати знання, сформувати такі риси характеру як наполегливість, спостережливість, вміння долати труднощі.
Комп’ютер на уроках фізики і астрономії використовується вчителем і для перегляду фільмів, а також дослідів, які нажаль не можна провести за умови відсутності матеріальної бази.
Для перевірки знань учнів на уроках Марія Петрівна розробляє комп’ютерні тести.
Особистісний підхід до навчального процесу, орієнтація на дитину, рішуча гуманізація – ці принципи лежать в основі творчої педагогічної діяльності вчителя фізики і  математики Смоляк Марії Петрівни. Кожна її контрольна чи перевірна робота максимально особистісно орієнтована: вона обов’язково містить завдання різних рівнів складності і учень має можливість обирати. Збірник задач для контрольних робіт, який склала Марія Петрівна міститься в додатку.
На основі перспективного передового педагогічного досвіду у Марії Петрівни сформувався власний стиль роботи, де в основу покладено формування в учнів стійких рис інноваційної особистості, здатної до креативного мислення, адекватної самооцінки і відчуття внутрішньої свободи..
Урок Марія Петрівна розглядає тільки з демократичних позицій, творчої співпраці вчителя і учня.
Організовує свою роботу з учнями за такими напрямами:
- правильно формулює цільову настанову (перелічує факти, все, що підлягає засвоєнню);
- чітко формулює проблемну задачу;
- дає загальне уявлення про тему, яку потрібно вивчити;
- звертає увагу на новизну виучуваного матеріалу;
- приділяє увагу критиці, критичному ставленню до підручника;
- робить прогнозування.
-активізує контроль за сприйманням
- звертає увагу на глибину та чіткість операцій, їх усвідомлення; на здорове уявлення фактів, виділення головного, прогнозування прочитаного.
Її діяльність на кожному етапі уроку можна охарактеризувати словами: навчаю, спрямовую, допомага
ю.
Марія Петрівна постійно пам'ятає, що кожна людина - неповторна індивідуальність. Оцінює рівень творчої діяльності учнів за такими критерієм: ініціатива, активність, нестандартні дії, вміння довести справу до кінця; потяг до самостійної роботи; логіка мислення; імпровізація.
Формування творчого учня орієнтоване на особистість.
Максимальна індивідуалізація і диференціація навчального процесу - основний напрям діяльності в її роботі.
Під час спільної праці з учнями формує в них:
-  культуру навчальної праці;
- розвиває самостійність учнів як засіб їх інтелектуального розвитку;
- навчає таких прийомів мислення, як порівняння, узагальнення;
- створює необхідну психологічну атмосферу підтримки та розвитку особистості.
Орієнтує учнів на досягнення ними обов'язкового рівня умінь і навичок з предмета, а також підготовки і створення умови для навчання на більш високому рівні тим учням, хто має здібності, інтерес до предмета. Тому у неї є учасники районних і обласних олімпіад, а також студенти фізико-математичних та інженерних факультетів. У зв'язку з цим особливу увагу приділяє диференціації навчання та індивідуальній роботі з учнями, під час яких використовує групові форми навчання і поєднує з фронтальними і додатковою роботою з учнями в позаурочний час.
При організації навчально-виховного процесу вибирає раціональні системи методів і прийомів активного навчання, використовує нові інформаційні технології і поєднує їх з традиційними засобами із залученням всіх учнів до активної постійної взаємодії. Школярі вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, креативно мислити, приймати продумані рішення у них формуються світоглядні позиції
Організація роботи на уроках вимагає групову та кооперативну форму роботи, зокрема: робота в парах, групах, «мікрофон», «мозковий штурм».
Це ефективні методи колективного обговорення, пошук рішень, який спонукає учасників виявити свою уяву та творчість, передбачають вільне висловлювання думок усіх учасників і допомагають знаходити багато ідей та рішень. Інтерактивні технології дозволяють забезпечити глибину вивчення змісту матеріалу. Учні опановують усі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, оцінку і обов’язково рефлексію).
Особлива роль відводиться експерименту, часто проведений експеримент може служити для учнів проблемною ситуацією, яку вони успішно і з задоволенням розв’язують. Крім лабораторних робіт і робіт практикуму, які беззаперечно роблять самі учні Марія Петрівна широко впроваджує в практику експериментальні задачі. Наприклад, при вивченні виштовхувальної сили, сили тертя учні проводячи експерименти салі розв’язують проблемні ситуації від чого залежить та чи інша сила. Цікавим для учнів є і домашні експериментальні задачі., які токож присутні в практиці Марії Петрівни
У плануванні й організації уроків і домашньої роботи учнів забезпечує органічний зв'язок теоретичного матеріалу і задач, пам'ятаючи, що теорія глибоко усвідомлюється і міцно засвоюється у процесі розв'язання задач, як кількісних так і якісних і експериментальних.
 Однією з найнеобхідніших умов виховання людини відкритого суспільства є розвиток її унікальності та індивідуальності. Реалізація цього неможлива без правильної мотивації навчання та розвитку інтересу до нього. Свою діяльність Марія Петрівна спрямовує на виховання позитивної мотивації навчання, якій сприяють загальна атмосфера творчості в класі, включення учня в колективні форми організації різних видів діяльності, співробітництво між учителем і учнем, залучення учнів до оцінювання власної діяльності. Будь-яка робота дає позитивні результати тільки тоді, коли вона є системою.
Марія Петрівна виходить з того що сучасне навчання – це навчання, мета якого – розвиток креативного мислення учнів, а щоб удосконалити розум, треба більше роздумувати, ніж заучувати.
Обов’язковими умовами такого навчання є висока активність учнів у навчальному процесі, опора на їхній суб’єктивний досвід, створення на уроках проблемних ситуацій.
Особливу роль у практиці своєї роботи відводить дидактичній грі. Ігрові моменти збуджують дитячу увагу та уяву.
Гра - це творчість і водночас праця. Захопившись грою, діти стають уважнішими, зібраними і дисциплінованими. Дидактичні ігри дають змогу залучати до участі у проведенні уроку учнів класу, враховуючи вікові особливості учнів. Тут у практиці і загадки та кросворди, і фізичне доміно, і гра «знайди пару», і рятівний круг (учень витягує карточку на якій позначення фізичної величини і він повинен розказати про неї все що знає).
Урок буде цікавим лише тоді, коли вчитель і учні розмовляють на уроці зрозумілою мовою. Дітям подобаються ті уроки, на яких є незвичайне, цікаве, нове, багато задач, а також існує взаєморозуміння між учнем і вчителем.
Результативність уроків досягаються знаннями, уміннями та особистими якостями вчителя і учнів.
В кожному класі, де працює Марія Петрівна, є учні, які мають достатній та високий рівні знань. Цим учням притаманна послідовність та точність у відповідях, чіткість і логічність у висловленні власної думки. Учні вміють знаходити рішення в нестандартних ситуаціях, не бояться власних висновків і доводять їх до кінця, ризикуючи особистим успіхом; володіють технікою обчислень, працюють з довідковою літературою, користуються Інтернет ресурсами.
Свої знання учні підтверджують при складанні державної атестації, отримуючи при цьому об'єктивні оцінки. Учні Марії Петрівни беруть участь у різних конкурсах і предметних олімпіадах, в яких досягають високих результатів і призових місць.
Робота вчителя - предметника не обмежується тільки організацією навчально-виховного процесу. Тому велику увагу вчителька приділяє роботі з учнями в позаурочний час, проведенні виховних заходів. Цікавими і змістовними є тижні фізики в школі, лінійки в День космонавтики.
Бере активну участь у методичній роботі школи та району
. Член журі районної олімпіади з фізики та обласної з астрономії.
Готує засідання педагогічних рад, виступає перед батьками на загальношкільних зборах.
Дає відкриті уроки, відвідує уроки своїх колег, вивчає і впроваджує передовий педагогічний досвід.


Директор школи Мазур Володимир Петрович

Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота з фізики 8 клас з теми "електричний струм" частина 2

  Електричний струм №2 Варіант 1 1.      Носіями струму в газах є … А. позитивніі негативні йони;   Б. позитивні і негативні йони і ...